Movers Packers Delhi
Data Recovery

Friday, 10 January 2014

The Tragic Challanger Explosion

De Tragische Challenger ExplosionRuimtevaart . Het is een gevoel van nationale trots voor veel Amerikanen . Als je iemand vraagt ​​wieleefde op het moment, kunnen ze je waarschijnlijk precies vertellen waar ze waren toen zehoorde dat Neil Armstrong was de eerste mens op de maan te lopen . Maar het succesin onze ruimtevaartprogramma's wordt overschaduwd door tragedie . Op 28 januari 1986 , een van de ergsterampen in de geschiedenis van onze ruimte programma 's opgetreden. Veel mensen stonden te kijken bij demoment, want het was de zeer televisie ruimtemissie waar , voor de eerste keer , eenburger was een lid van de bemanning die moest worden de ruimte in geschoten . Deze burger was dewinnaar van de 'Meester in de Ruimte "wedstrijd , Christa McAuliffe . De ramp : de explosievan de Space Shuttle Challenger . ( Compton's 1 ) Veel mensen dachten dat de ramp niet konstaking omdat een burger aan boord was . Maar als de hele natie ontdekt , niemand isonsterfelijk . Door het onderzoeken dit verder , zullen we kijken naar het leven van de zeven die in deze overledendumbfounding calamiteit , een kijkje nemen op precies wat er mis ging tijdens deze noodlottige missie ,en de uitkomst van deze treurige gebeurtenis.Ten eerste, wie precies waren die astronauten die stierf op de Challenger ? Sharon ChristaCorrigan McAuliffe , geboren in 1948 , was de beroemde winnaar van de leraar -in- spaceprogramma , was een middelbare school leraar in Concord, NH , een vrouw, en moeder van tweekinderen . Ze raakte de levens van de mensen die ze kende en onderwees . Als school officieel inConcord zei na haar dood , "Voor ons , ze leek gemiddeld . Maar ze bleek te zijnopmerkelijk. Ze behandeld succes zo mooi . " Ze wilde ook iedereen om te lerenmeer , inclusief zichzelf . Tonen haar aspiraties na het invoeren van de ruimte-programma ,zij wordt geciteerd zeggende : "Wat doen we hier ? We bereiken voor de sterren . " Ook nate denken over haar positie , zei ze in augustus 1995 : "Ik raak de toekomst , ik leer ( Gray 32 ) . "Francis R. ( Dick ) Scobee , geboren in 1948 , was een enorme liefhebber van de luchtvaart en deruimtevaartprogramma. Op 18 jaar oud , meldde hij zich bij de luchtmacht . Tijdens het werken als eenmonteur in dienst , zette hij zichzelf door de avondschool , uiteindelijk zijn studieaerospace engineering die hem hielp een officier en een piloot. Hij hield van vliegen .Scobee merkte eens op , : Weet je, het is een echte misdaad moet worden betaald voor een baan die ik zo veelleuk om te doen . " Op een van zijn ruimtemissies , droeg hij een spandoek voor hem gemaakt door studenten vanAuburn Hoog, zijn oude middelbare school. Er stond " TROJANS Vlieg hoog met Scobee . "School ambtenaren kondigde na de tragische explosie die de banner op zou worden gebrachttonen aan anderen te herinneren aan Auburn High dat andere ogenschijnlijk gewone studenten te kunnen vliegenhoog . ( Gray 33 )Judith Resnik , geboren in 1949 , had een Ph.D. in de elektrotechniek . Ze was erg ambitieusen hield van alles . Ze zei ooit: " Ik wil alles wat er gedaan moet worden te doen." zijndegekozen voor de ruimte-programma gaf haar de gelegenheid elkaar te ontmoeten een paar zelf-beschrevenpersoonlijke doelen :" Om veel te leren over een flink aantal verschillende technologieën , in staat zijn om ze te gebruikeneen of andere manier , om iets dat een gezamenlijke teamprestatie vereist doen en, ten slotte , een groteindividuele inspanning ( Gray 33 ) . "Ze had eens gezegd , toen hem gevraagd werd , over de gevaren van de ruimte-programma , "Ik denk dat er ietsis alleen gevaarlijk als je niet bereid bent voor het of als je geen controle over of heeft ukan niet nadenken over hoe je jezelf uit een probleem . "Want Resnik , gevaar was gewooneen andere onbekende te worden beheerst .Ronald McNair , geboren in 1950 , was de tweede zwarte man in de ruimte . Hij was echtopmerkelijk opgroeien in zijn gescheiden South Carolina school. Hij werd herinnerd doordie hij kende als "iemand die altijd op zoek was naar de wolken . " Jesse Jackson , een van zijncollage klasgenoot bij NC Landbouw en Technische Universiteit van de Staat zei McNair zagdeelname aan het ruimteprogramma "het hoogste kon hij bij tot hetdat gaf hem zo veel. " McNair vonden dat een groot deel van de ruimte-programma . Hij zei eens :" Deware moed van de ruimtevaart is afkomstig van duurzaam. . . volhardend en geloven in zichzelf( pagina 34) . "Michael Smith , geboren in 1945 , had altijd zijn hoofd in de wolken . Op de leeftijd van 16 , hijsoloed in een eenmotorig Aeronca . Na de Amerikaanse zet haar eerste astronaut in de ruimte in 1961 ,Smith besloot dat was waar hij wilde zijn. Zijn oudere broer zei: " Op de middelbare school hijbetaalde veel aandacht aan academici omdat hij wist dat de beste manier was te krijgen inch " Hijdacht ook een groot deel van de ruimte-programma . Hij zei eens : "Iedereen kijkt naar die deshuttle als iets gevaarlijks . Maar het is niet . Het is een goed programma , en iets wat deland mag trots zijn op ( Gray 34) te zijn. "Ellison Onizuka , geboren in 1946 , werd een instant held voor zowel de Hawaiianen en deJapanse Amerikanen omdat hij het ​​eerste lid van beide groepen in de ruimte te vliegen was . hijwas iemand die altijd gefascineerd was door de uitgestrektheid van de ruimte en besteden veel tijdbestuderen. Toen hij jong was , bracht hij veel van zijn tijd het universum te onderzoeken door middel vaneen telescoop op Honolulu Bishop Museum . Hij zei ook voor de Challenger lancering , " ik zalkijken naar de komeet van Halley . Ze vertellen me dat ik moet een van de beste uitzichten rond ( Gray35 ) . " Zijn familie zag er altijd positief over zijn prestatie . Na de tragedie , zijnmoeder herinnerde zich dat " Ellison had altijd het in zijn hoofd om astronaut te worden , maar waste beschaamd om iemand te vertellen . Toen hij opgroeide , waren er geen Aziatische astronauten ,geen zwarte astronauten , gewoon witte degenen ( Gray 35 ) . " Ellison zal voor altijd herinnerd worden alszijnde de eerste Japanse Amerikaan in de ruimte .Tot slot , het laatste lid van de zeven koppige bemanning , Gregory Jarvis , geboren in 1944 . Gregorywas zeer toegewijd aan het ruimtevaartprogramma. Ondanks wordt gestoten twee eerdere vluchten ,hij eindelijk zijn kans . Helaas , was zijn enige vlucht die van de Challenger . het iszeer bedroevend tot zeven heldere leven zien verdwijnen in een bal van vuur , maar er wordt gezegd dat deexplosie was zo snel dat de bemanning hun komende lot niet te realiseren. ( Gray 35 ) Misschienwe kunnen allemaal troost in het feit dat hun laatste visie was die van de sterren .Nu hebben veel mensen nog nooit gehoord precies wat er mis is aan een dergelijke explosie veroorzaken ging .( Dumoulin , 1-2) De Challenger eindelijk gelanceerd na vijf dagen van vertragingen . Op 28 januari ,1986 , de ochtend van de lancering , was er ijs op het Kennedy Space Center . na eeninspectie bemanning gaf het startsein , de lancering aan de gang was . Net na de lancering op 0,678seconden in de vlucht , fotografische gegevens tonen een sterke trekje van grijze rook spootuit de buurt van het achterste veldverbindingsgebied rechts vaste aanjaagraket . computer grafischanalyse van de film uit pad camera's aangegeven de eerste rook kwam uit de 270-310 -graad sector van de omtrek van het achterste gebied gewricht van de rechter vaste aanjaagraket .Dit gebied van de vaste booster wordt geconfronteerd met de External Tank . De verdampte materiaal streamingvan de gezamenlijke aangegeven was er geen volledige afdichting actie in het gewricht. acht meeronderscheidende rookwolken van steeds zwarter rook werden geregistreerd tussen 0,836 en 2,500seconden . De rook bleek omhoog puffen van het gewricht. Terwijl elke rook rookwolk waswordt achtergelaten door de opwaartse vlucht van de shuttle , kon het volgende vers bladerdeeg in de buurt te zienhet niveau van de gezamenlijke . De meervoudige rook rookwolken in deze volgorde gebeurde op ongeveer vierkeer per seconde , benadert de frequentie van de structurele belasting dynamiek en de daaruit voortvloeiendegezamenlijk buigen . Zoals de Shuttle verhoogde zijn opwaartse snelheid , het vloog voorbij de opkomende enhet uitbreiden van rook soezen . De laatste rook werd boven het veld gewricht aan 2,733 seconden gezien.De zwarte kleur en dichte samenstelling van de rook soezen suggereren dat het vet , gezamenlijkeisolatie en rubberen O - ringen in de gezamenlijke zegel werden verbrand en uitgehold door de hetedrijfgassen . Op ongeveer 37 seconden , Challenger in aanraking met de eerste van een aantalhooggelegen windschering voorwaarden, die duurde tot ongeveer 64 seconden. De wind shearaangemaakt krachten op het voertuig met relatief grote schommelingen . Deze onmiddellijk warenwaargenomen en tegengegaan door de begeleiding , navigatie en besturing . Het stuursysteem( stuwstraal ) van de Solid Rocket Booster gereageerd op alle commando's en windshear effecten . De windschering veroorzaakt het stuursysteem om actiever dan op een tevorige vlucht . Zowel de Shuttle hoofdmotoren en de vaste raketten gebruikt tegen gereduceerdestuwkracht naderen en passeren van het gebied met maximale dynamische druk van 720pond per vierkante voet . Hoofdmotoren waren gesmoord tot 104 procent stuwkracht en desolid rocket boosters zijn het verhogen van hun stuwkracht toen de eerste flakkerende vlam verschenenrechts vaste aanjaagraket op het gebied van het achterste gebied gewricht. Deze eerste zeer kleine vlamwerd ontdekt op de afbeelding verbeterde film op 58,788 seconden in de vlucht . Het bleekontstaan ​​bij ongeveer 305 graden rond de omtrek booster in of nabij het achterste gebiedgewricht. Een film frame later van dezelfde camera , de vlam was zichtbaar zonder afbeeldingtoebehoren.Het groeide uit tot een continue , goed gedefinieerde pluim op 59,262 seconden. Op ongeveer hetzelfde moment( 60 seconden ) , telemetrie toonde een drukverschil tussen de druk in kamerde rechter en linker boosters . De juiste booster druk in de verbrandingskamer lager was , bevestigt degroeiende lek in het gebied van het veld gewricht. Als de vlam pluim vergroot , wasnaar achteren afgebogen door de aerodynamische Slipstream en de omtrek door de uitstekendestructuur van de bovenste ring bevestigen van de booster de externe tank . deze doorbuigingenregisseerde de vlam pluim op het oppervlak van de External Tank . Deze opeenvolging van vlamverspreiding wordt bevestigd door de analyse van de teruggewonnen wrak . De groeiende vlam ookvan invloed was op de stang bevestigen van de Solid Rocket Booster op de External Tank . de eerstevisuele indicatie dat wervelende vlam van rechts Solid Rocket Booster geschonden deExterne Tank was 64,660 seconden wanneer er een abrupte verandering in de vorm enkleur van de pluim . Dit gaf aan dat het mengen met lekkende waterstof uit deExterne Tank . Getelemetreerde veranderingen in de waterstoftank onder druk bevestigde het lek.Binnen 45 milliseconden van de schending van de Externe Tank , een lichte aanhoudende gloedontwikkeld op de zwarte tegels onderzijde van de Challenger tussen haar en de External Tank .Beginnend bij ongeveer 72 seconden , een reeks van gebeurtenissen zeer snel voorgedaan dieeen einde aan de vlucht . Telemetrische gegevens wijzen op een grote verscheidenheid van vluchtsysteem actiesondersteuning van het visuele bewijs van de foto's als de Shuttle worstelde futiliteit tegen de krachtendie werden vernietigen. Om ongeveer 72.20 seconden de onderste staaf die de Solid Rocketbooster en de External Tank werd verbroken of weggetrokken van de verzwakte waterstoftank waardoor de juiste Solid Rocket Booster om te roteren rond de bovenste bevestiging strut .Deze rotatie wordt aangegeven door uiteenlopende yaw en spoed weer tussen de linker en rechter soliderocket boosters . Bij 73,124 seconden . een rondlopende witte damp patroon werd waargenomenbloeien van de kant van de Externe Tank bodem koepel. Dit was het begin van deconstructief falen van waterstof tank die culmineerde in het gehele achterschip koepel vallen weg .Dit vrijgegeven enorme hoeveelheden vloeibare waterstof uit de tank en creëerde een plotselingevoorwaartse kracht van ongeveer 2,8 miljoen pond, omhoog duwen van de waterstoftank in deintertankstructuur . Rond dezelfde tijd , de roterende juiste Solid Rocket Booster beïnvloedde intertankstructuur en het onderste deel van de vloeibarezuurstoftank . Deze structuren is misluktop 73,137 seconden , zoals blijkt uit de witte dampen die in de geïntrigeerde regio.Binnen enkele milliseconden was er enorme , bijna explosief , verbranding van de waterstofstreamen vanaf de mislukte tankbodem en vloeibare zuurstof inbreuk op het gebied van de geïntrigeerde .Op dit punt in zijn baan , terwijl het reizen op een Mach-getal van 1,92 op een hoogte van46.000 voet , werd de Challenger volledig gehuld in de explosieve verbranding . De Challengerreactie controlesysteem gescheurd en een hypergolische branden van haar drijfgassen voorgedaan als hetverlaten de zuurstof - waterstof vlammen . De roodbruine kleuren van de hypergolische brandstofverbruikzijn zichtbaar op de rand van de belangrijkste vuurbal . De Orbiter , onder zware aerodynamische belastingen ,brak in verschillende grote secties die van de vuurbal ontstond . Afzonderlijke rubriekenkunnen worden geïdentificeerd op film zijn de hoofdmotor / staart met de motoren nog steeds branden ,een vleugel van de Orbiter , en de voorwaartse romp trailing een massa van umbilical lijnen getrokkenlos van de nuttige lading baai. De Explosion 73 seconden na lancering geclaimd bemanning envoertuig . Oorzaak van de explosie was vastbesloten om een O-ring falen in de juiste Solid Rocket zijnbooster . Koude weer was een bijdragende factor .Tot slot, wat was de uitkomst van deze vreselijke ramp ? ( Compton's , pagina 1 ) De shuttleprogramma werd opgeschort totdat de exacte oorzaak kon worden gevonden. Het was pas in september1988, toen de volgende shuttle lancering gebeurd . Na vele uren van onderzoek naar en het vinden vanwat er precies de oorzaak van de ramp , werden vele wijzigingen in de structurele ontwerpen vande space shuttle . Ook , ze niet lanceringen mogelijk is wanneer de temperatuur is zo laag. ookde explosie vertraagde de inmiddels beroemde Hubble Telescoop programma ( Kerk 38 ) . Wij hebbengezien de enorme foto van de telescoop is naar de Aarde gestuurd , het is jammer dat ze niet kondenzijn eerder ontvangen.Van een media- oogpunt , deze ramp echt de manier veranderd waarop televisie werd gebruikt om te rapporterengrote rampen . Het lijkt misschien vrij gebruikelijk bij speciale verslagen onderbreken de normaleprogrammering , maar in 1986 , was het vrij ongebruikelijk. In feite , ABC schakelborden alleen opsteldemeer dan 1200 klachten van mensen die wilden soaps kijken in plaats van eende hele dag verslag over de Challenger en de recente brekende nieuws met betrekking tot het ( Zoglin 42 ) .Televisie had zeker een enorme impact op het melden van dit verhaal. ABC AnchormanPeter Jennings zei: " We deelden in deze ervaring op een onmiddellijke manier, omdat vantelevisie . Ik kan me niet herinneren enig moment of crisis in de geschiedenis dat de televisie heeft een dergelijkeffect . ( Zoglin 42 ) "De ramp zelfs getroffen staat president Reagan of the Union . toen hem werd gevraagdover de State of the Union toespraak , Reagan antwoordde: " Er kan geen spraak zijn zonderwaarin dit , maar je kunt niet stoppen voor de natie als gevolg van een tragedie van deze aard( Magnuson 29 ) . "Tot slot , het is zo'n trieste tragedie die deze nalatigheid heeft geleid tot een dergelijke ramp . Als weleren van onze fouten , dan hopelijk , dit soort ramp zal niet weer gebeuren .

No comments:

Post a Comment